4 oktober 2009

Begrafenis Lange Wapper

Het begon als een grapje.
Op Facebook.
Op een filmpje reageerde ik:
"Een flash mob tegen Lange Wapper,
zou dat niet cool zijn?"

Een enthousiaste e-mail van Flip
overtuigde me
om het niet bij woorden te laten.
Ideetjes werden geproefd,
een groepje opgericht,
gepraat met mensen die het kennen.

Het idee kreeg vorm,
e-mails werden verstuurd.
"Flash Mob. In rouwkledij.
Begrafenis Lange Wapper.
Stadsfeestzaal op 3 oktober 15u stipt!
Stuur dit door! Geen pers aub."

Bijna niemand reageerde,
tenzij om meestal te zeggen:
"Leuk idee maar wij kunnen niet -
veel succes!".

Geen idee dus
wat ons te wachten stond.
Een lege stadsfeestzaal?
De ultieme afgang?

Ik had veel verwacht.
Maar niet
dat ik om stipt 15u
een rij dikke perscamera's
en een grote groep rouwenden zou zien.

Toen we de stoet voorleidden
en achter ons
zag ik die sliert zwart
dan wist ik
dit is geslaagd!
De speech was leuk,
de reacties ook.
De rouwkamer kreeg het druk.


De pers speelde het spel,
de BAM deed zelfs mee,
omstaanders waren verbaasd.
Opmerking van de dag:
"een toffe actie!"
Zelfs de voorstanders van de brug
vonden het sympathiek.

En dat was de bedoeling.
Want in het Oosterweeldossier
laaien de emoties hoog op.
Dus gingen wij er wat over,
om de knipoog
terug naar tstad te brengen.

Merci aan de deelnemers
en sympathisanten!
En dikke merci aan Flip voor de medeorganisatie!


Links naar de aandacht:


Foto
Artikel Indymedia
Artikel Indymedia 2
FotoGordon's Weblog
Ils Blogt

Film
YouTube - stoet
Ministerie van Agitatie - compilatie
YouTube - speech onverstaanbaar
YouTube - speech
YouTube - op weg naar de rouwkamer
YouTube - in de rouwkamer
You Tube - een minuut stilte

Pers online
Streekkrant
Zelfde artikel in De Morgen
Het Laatste Nieuws
VTM-Nieuws 3/10
ATV Nieuws 3/10

Kranten
De Morgen, Het Laatste Nieuws, De Nieuwe Gazet, Nieuwsblad, Metro

0 reacties:

k r i b b e l i j n t j e s   © 2008. Template by Emporium Digital

TOP